Fiecare om are dreptul la o țeapă. Unii și-au luat-o deja, fiecare după posibilitățile financiare. Și țepele astea sunt pe sezoane, targetate, nu doar la întâmplare.
Au fost pe rând păcălelile cu fermele de struți, de melci, ciupercăriile, apoi a venit moda salciei energetice, urmată îndeaproape de plantațiile de paulownia, și să nu uităm de fondurile europene. Țeapa extremă, unde s-au pierdut sume foarte mari de bani în timp foarte scurt, a fost cu tranzacționările pe burse, prin așa-zise firme specializate. Specializate în escrocherii. Forexul era o țeapă selectă, doar pentru cei care se credeau deștepți, adică pentru cei mai proști. În toate aceste cazuri au câștigat doar cei care vând butașii, consultanții și diferiții specialiștii lui pește prăjit.
Unii însă nu au apucat să se păcălească, așa că acum au ocazia să o facă. Cu mașinile electrice, care și-au făcut loc încet-încet în oferta tuturor producătorilor. Dacă piața o cere, de ce nu? Să analizăm pe rând minciunile de marketing.
Nepoluantă. Greșit! Este cea mai poluantă mașină din câte s-au fabricat vreodată. Calculul e simplu. Producția acumulatorilor este un procedeu extrem de poluant, la fel și reciclarea lor. Viața lor relativ scurtă face ca poluarea/durata de viată să ne dea niște valori mari/an.
Energia electrică. În majoritatea cazurilor, vine din termocentrale, deci cu poluare maxim posibilă. Chiar și energia obținută din parcuri fotovoltaice (altă țeapă) sau din centrale eoliene este poluantă, exact din motivul descris la acumulatori.
Autonomia. Se anunță autonomii de 300-500km. Hai mai scutiți-mă. Poate în condiții ideale, cu vânt din pupă și fără alți consumatori. Da, propulsia este eficientă. Motoarele electrice au randament uriaș, de peste 90%. Pot furniza cuplu maxim pe toată plaja de turații, 0-20000 rot/min. Nu ai nevoie de cutie de viteze, nici de sisteme de ungere sau de răcire. Dacă se adoptă varianta cu frecările minime posibile, cu motoare montate direct în roți, nu ai nevoie nici de diferențial. Problema este însă stocarea energiei electrice, care nu e eficientă cu tehnologiile actuale. Pe lângă propulsie, o mașină trebuie și încălzită/răcită, iluminată, degivrate oglinzile și luneta, încălzite scaunele. Toate acestea sunt consumatoare uriașe de energie. Sunt curios cât țin acumulatorii la o temperatură exterioară de -20 oC sau +30 oC, cu încălzirea sau cu climatizarea funcționând. Este un lucru cunoscut că acumulatorii nu se simt deloc bine la temperaturi foarte mici sau foarte mari. Pentru oraș, să duci copiii la școală și apoi să mergi în piață să cumperi cartofi, cred că e bună o mașină electrică. Cred că o oră țin bateriile, chiar și în condițiile nu tocmai prietenoase descrise mai sus. De călătorii însă nici nu poate fi vorba. Nu cred că e prea plăcut să rămâi fără curent în ambuteiaje, că doar nu poți sta în soare o oră cu aerul condiționat oprit și nici în ger fără încălzire. Sigura variantă ar fi un prelungitor fooooaaaaarte lung 🙂
Motoarele tradiționale (da, aceleași pe care le-au inventat domnii Otto și Diesel, cu mici îmbunătățiri) îți oferă confort psihic: faci plinul în 5 minute, parcurgi 1000 km, alimentezi din nou în 5 minute, mai parcurgi 1000 km. Poți rula motorul în ralantiu cât vrei, fără emoții, având astfel permanent încălzire, răcire, curent pentru accesorii.
Încărcarea acumulatorilor. Dacă s-ar răspândi mașinile electrice, ar trebui reproiectate și reconstruite de la zero rețelele electrice ale orașelor. Nu e ca și când toată lumea își pune seara la încărcat telefonul. Rețelele actuale nu ar putea face față unui consum uriaș de energie.
Greutatea mașinii. Mai mulți acumulatori înseamnă autonomie mai mare, dar și greutate mai mare. Mașinile astea se simt bine în oraș, n-aș avea curajul să mă aventurez prea departe cu ea. Ori tocmai în traficul urban consumul este influențat mai mult de greutate și mai puțin de factorul aerodinamic. În traficul extraurban, la viteze mari și constante, lucrurile stau exact invers.
Recuperarea energiei din frânare. O glumă proastă. Frânarea cu generatoare are prostul obicei de a fi eficient doar la încetiniri. Adică cu cât încetinești mai mult, cu atât frânează mai puțin. La viteze mici, nu mai frânează deloc, deci n-ai ce recupera. Scuze de exprimare, nu sunt fizician. Tot la sistemul tradițional de frânare ajungi, cu discuri, etriere și plăcuțe. Practic în orașe energia recuperată este 0, iar în rest nesemnificativă. Și mașinile cu motoare cu ardere internă recuperează energia în frână de motor, ai consum 0 și beneficiezi gratis de aerul condiționat și de energia electrică.
Avantajul ar fi că poluezi în câmp sau chiar în China dar nu poluezi în oraș. Mutăm noxele dintr-o parte în alta. Până nu descoperim o tehnologie complet diferită pentru stocarea energiei electrice, mașinile electrice rămân la stadiul de hobby, de mașini pentru milionari, cumpărate pentru imagine, nu pentru uzul zilnic.
La ora actuală nu există o alternativă viabilă petrolului. Nici mașini propulsate de hidrogen nu vom vedea în producția de serie, sunt probleme tehnice majore cu stocarea hidrogenului, iar în caz de explozie, o mașină rade de pe hartă jumătate de oraș 🙂
Salut Csabi. F corect. O mizerie cu electricele, fără diesel viața e pustiu! Vor să distrugă mediul, ce faci cu bateriile ? Dar cu piața de sh, va dispărea , o mașină elctrică după 7,8 ani nu va putea fi achiziționată, trebuie să i schimbi bateriile, costă cam cât o mașină nouă, deci pa! Iar autonomia este o glumă. F bun comentariul.
Salut. Articolul e din 2017, de atunci s-au mai produs ceva schimbări spre bine în această tehnologie, dar nu destule. Diesel, benzină, nu contează, atât timp cât poți să faci plinul oriunde în 5 minute. Și mai rămâne problema stresului pe măsură ce se descarcă bateria, „range anxiety”, cum spun francezii, nu e prea plăcut să conduci cu ochii pe afișaj care indică o autonomie din ce în ce mai mică, iar perspectiva unei stații de încărcare libere și funcționale este îndepărtată. Trebuie să inventăm noi baterii, și încă foarte repede. O mașină electrică va fi atractivă când va putea fi încărcată în 10 minute și fiecare benzinărie va avea suficiente stații de încărcare pt EV. Plus bateriile să reziste cât rezistă și un motor termic, adică minim 500.000 km.
Uite aici un articol recent scris de un utilizator de EV. Descrie situații reale, că la teorie toți sunt buni.
https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/auto/marea-vanatoare-de-prize-sau-aventurile-unui-sofer-de-electrica-in-romania-si-bulgaria-2038671