De ce taxa de mediu este prost implementată?

Nu este prima dată când m-am convins că guvernul României nu are nicio viziune pe termen lung, nu are niciun plan fluent de colectare a taxelor, ci funcționează pe principiul „băgăm taxe cât mai multe, apoi mai vedem noi ce se întâmplă, nu ne interesează ce lăsăm în urma noastră, după noi, potopul.”

Cele mai bune exemple sunt celebra taxă de mediu sau de primă înmatriculare sau cum s-a mai numi acum și super-acciza de 7 eurocenți pe litrul de combustibil. Aceste taxe au generat exact efecte opuse față de cele scontate, ceea ce demonstrează încă odată (dacă mai era necesar), că statul este un prost manager.

Taxa de primă înmatriculare, cunoscută sub mai multe denumiri, teoretic a fost introdusă pentru a ne proteja de mașinile foarte vechi importate din occident, iar practic pentru a aduna multe milioane la buget. Unele voci socialiste spun că astfel se protejează producătorii autohtoni de invazia occidentului, însă introducând diferite taxe pentru a descuraja importurile nu protejezi producătorii, ci încurajezi ineficiența și te izolezi de spațiul economic comun. Până la urmă au tot sucit taxa până s-a ajuns la paradoxul de a plăti puțin pentru o mașină veche, depășită tehnologic și uzată moral și fizic, și de a plăti sume astronomice pentru mașini relativ moderne. Rezultatul direct, foarte multe mașini înmatriculate în țara vecină și prietenă, Bulgaria, deci plătim taxele către statul bulgar și poluăm în România. Iar cei care plătesc taxă de primă înmatriculare, dau statul în judecată și își recuperează banii, pe motiv că este o taxă contrară obiectivelor fundamentale ale Uniunii Europene. Este ca un joc de-a șoarecele și pisica, statul, deși a fost atenționat că taxa este incompatibilă cu obiectivele UE, continuă să perceapă taxa, ca apoi, pierzând procese după procese, să returneze banii.

Soluția, domnilor, este una foarte simplă, din care toată lumea ar avea de câștigat: deschiderea totală a pieței (așa cum ne cere și acordul cu UE) și introducerea unei taxe fixe, nu foarte mari, să zicem de 1000 lei, pentru orice mașină care se înmatriculează pentru prima dată în România, taxă care să reprezinte taxa de identificare și de luare în evidență în Registrul Auto Român. Din această măsură ar avea de câștigat o țară întreagă:

  • statul ar încasa o taxă fixă pentru fiecare mașină, fără calcule cu formule complexe, deci mai puțină birocrație, încasările vor crește pentru că vor crește vertiginos importurile;
  • mașinile, odată introduse în țară, generează o serie de alte venituri pentru stat, cum ar fi impozitele la bugetele locale, asigurările, rovigneta;
  • ar crește consumul de combustibil, ceea ce ar duce la alte creșteri de venituri la bugetul de stat (accize, tva), companiile petroliere s-ar dezvolta, s-ar crea locuri de muncă;
  • s-ar dezvolta o serie de firme conexe, gen service-uri auto și furnizorii de piese de schimb, activități care la rândul lor generează locuri de muncă și implicit alte venituri statului;
  • populația ar avea de câștigat pentru că și-ar permite mai mulți o mașina și ar știi exact cât au de plătit la înmatricularea autovehiculului în România, de altfel o sumă absolut rezonabilă;
  • s-ar debloca piața auto second-hand, lumea ar scoate la bătaie economiile ținute la saltea pentru a-și schimba mașina;
  • și nu în ultimul rând Uniunea Europeană nu ar avea ce să ne mai reproșeze și nici nu s-ar mai cheltui bani cu procesele pe care le pierde statul pentru taxa de primă înmatriculare.

Și să fim siguri că nu ajung pe șosele rable cu probleme tehnice, s-ar impune ca inspecția tehnică periodică să fie foarte strictă, nu ca acum că dacă dai șpagă, poți să circuli cu adevărate bombe pe roți. Firma care acordă ITP pentru mașini neconforme să fie amendată și persoana care se face vinovată să răspundă penal, cu închisoare CU EXECUTARE.

Stau și mă întreb ce fac atâția oameni deștepți acolo în guvern, de ce dau legi parcă intenționat împotriva României și împotriva românilor, de ce nu pun interesul național mai presus de interesele de grup sau mai presus de ambițiile personale, gen Ponta vs Băsescu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *