Cu stupoare constat că toți, dar absolut toți candidații la primărie au cel puțin 2 puncte comune în platforma-program: crearea de noi locuri de parcare și încurajarea transportului alternativ – piste de biciclete, mijloace de transport în comun ecologice. Domnilor viitori primari, aceste două puncte se bat cap în cap, strategia este greșită!
Ca de fiecare dată înainte de alegeri, distinșii candidați ne prezintă proiecte fantasmagorice, se întrec între ei care să spună lucruri mai trăznite. Desigur, nu e greu să vorbești, e mai greu să realizezi. Deși există și pentru boala asta un leac, cum a scris un maaare blogger >>AICI<< 🙂 . Unii primari promit optimizarea spațiului din zonele centrale pentru a obține mai multe locuri de parcare, alții promit parcări sub- și supraterane cu tot felul de sisteme inteligente, alții se întrec pe ei înșiși și promit parcări automate, sisteme care îți aranjează mașina pe rafturi precum cărțile în bibliotecă.
Dar nu aceasta e soluția pentru a descongestiona zonele centrale, dimpotrivă, creând mai multe locuri de parcare, zonele vor deveni și mai aglomerate, indiferent câte locuri de parcare creezi, ele vor fi ocupate în orele de vârf. Pentru a descuraja oamenii să folosească mașinile, ar trebui desființate unele parcări, dacă știu că în centru nu am unde parca, las mașina acasă și merg pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun. Aș merge chiar mai departe și aș propune transformarea unei benzi pe sens în pistă de biciclete, cu posibilitatea ca iarna pista să poată fi redată traficului rutier. Amsterdamul a luat această măsură radicală și a dat rezultate, deci se poate.
Desigur întâi trebuie oferită o alternativă, trebuie create piste adevărate de biciclete, nu doar dungi roșii trasate pe trotuare, ci delimitate fizic de partea carosabilă și de trotuare, trebuie regândit tot transportul în comun, trebuie identificate traseele aglomerate. Eu de exemplu aș merge la serviciu cu bicicleta sau cu transportul în comun, dar spre serviciul meu nu există niciun metru de pistă de bicicletă, nicio legătură rezonabilă cu transportul în comun, ba mai mult pe o porțiune de 2 km nici măcar un amărât de trotuar nu există. În acea zonă lucrează 5000 de oameni, intersecțiile sunt complet blocate când se intră și se iese la serviciu. Sunt sigur că un procent însemnat ar folosi bicicleta dacă ar fi condiții, unii de nevoie, alții de plăcere, alții pentru sănătatea lor.
Am putea duce mai departe ideea, să visăm frumos. Primăria, în colaborare cu conducerea firmelor ar putea colabora și dezvolta o strategie comună, de exemplu să se asigure gratuit transportul în acele zone, ba mai mult, cei care nu merg cu autobuzul/microbuzul și aleg bicicleta, să primească lunar o sumă oarecare de bani, să zicem cât ar costa abonamentul la autobuz, o zi liberă pe lună sau alte stimulente. Știu, asta înseamnă costuri, dar sunt sigur că s-ar găsi surse de finanțare, primăria în colaborare cu firmele interesate ar putea aloca un mic procent din venituri, primăria poate scuti de unele impozite firma respectivă, și uite așa toată lumea ar fi mulțumită și ar contribui la reducerea poluării, la descongestionarea zonelor sufocate de mașini și de ce nu, la sănătatea muncitorilor. Un muncitor sănătos este fericit, poate lucra mai mult și mai eficient. Toți am avea de câștigat. Sunt și biciclete electrice, din ce în ce mai performante și din ce în ce mai ieftine, cu care se poate face naveta chiar și 60 de km, fără a fi într-o formă fizică deosebită.
Știu, e greu să schimbăm mentalitatea, dar încet-încet se va întâmpla și asta. Deocamdată burtoșii din mașini se uită de sus la tine dacă te văd pe bicicletă, în mintea lor îngustă cred că ești sărac și nu îți permiți o mașină frumoasă de 20 de ani, cum au ei… dar habar n-au că bicicleta ta costă cel puțin dublu față de cazanul lor ruginit…
Nu am pretenția că dețin Adevărul Suprem, câteodată am dramatizat pentru un impact emoțional mai puternic, sunt convins că sunteți suficient de inteligenți pentru a extrage ideile viabile, și nu uitați că adevărul se află întotdeauna la mijloc!